کارِنو؛ راه نوین حرفه‌ای شدن شما

کارِنو؛ راه نوین حرفه‌ای شدن شما

مالیات املاک(قسمت اول)

ــــــــــــــــــــــــ . ــــــــــــــــــــــــ

 

مینا محمدی نسب 
کارشناس ارشد حسابداری و مشاور رسمی مالیاتی
 
 

نوع مقاله: مروری- ترویجی

نحوه ارائه مطلب: گردآوری(قانون مالیات های مستقیم)

کلیدواژه اصلی: قوانین و مقررات مالیاتی

چکیده

همان­طور که در مقالات قبلی گفته شد، در سال­های اخیر مالیات یکی از مهم­ترین منابع دولت برای کسب درآمد به­ منظور ارائه خدمات عمومی به شهروندان می­باشد. مالیات املاک یکی از انواع مالیات­ ها می­ باشد که انواع درآمد­های حاصل از املاک را شامل می ­شود و نحوه محاسبه و مهلت پرداخت مخصوص به خود را دارد. به طور کلی هر شخصی که دارای زمین، مغازه، ملک،…. باشد، باید از درآمد ناشی از انتقال آن به دیگران و یا اجاره دادن آن مبلغی را به عنوان مالیات بپردازد. ازین­ رو در این مقاله قصد داریم به تشریح مالیات املاک پرداخته و نحوه محاسبه، موارد معافیت و مهلت پرداخت آن­را توضیح دهیم.

متن اصلی

مطابق ماده 52 قانون مالیات­ های مستقیم درآمد شخص حقیقی یا حقوقی ناشی از واگذاری حقوق خود نسبت به املاک واقع در ایران پس از کسر معافیت­ های مقرر در این قانون مشمول مالیات بر درآمد املاک می­باشد. مالیات بر املاک و مستغلات به چهار گروه زیر تقسیم می­گردد که ما در این مقاله به بررسی دو گزینه مالیات بر درآمد اجاره املاک و مالیات بر نقل و انتقال املاک می­ پردازیم.

1- مالیات بر درآمد اجاره املاک

2-مالیات بر نقل و انتقال املاک

3-مالیات بر ساخت و ساز املاک

4-مالیات بر املاک خالی

1- مالیات بر درآمد اجاره املاک:

هرگاه شخص حقیقی یا حقوقی از طریق اجاره املاک و مستغلات خود صاحب درآمدی ­شود، مالیاتی که به این نوع درآمد تعلق می‌گیرد مالیات بر درآمد اجاره نام دارد. مالیات بر درآمد اجاره دارای دو نوع است:

الف: در اجاره نامه­ های دست اول مطابق ماده 53 قانون مالیات­ های مستقیم درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره واگذار می­ گردد عبارت است از کل مال­ الاجاره، اعم از نقدی و غیرنقدی، پس از کسر بیست و پنج درصد(25%) بابت هزینه­ ها و استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره. بنابراین زمانی که شخصی اعم از حقیقی یا حقوقی درآمدی را به واسطه اجاره املاک خود کسب می­ کند، مالیاتی به او تعلق می­گیرد.

ب: در اجاره نامه­ های دست دوم هرگاه موجر مالک نباشد، درآمد مشمول مالیات وی عبارت است از مابه ­التفاوت اجاره دریافتی و پرداخت بابت ملک مورد اجاره.

مالیات املاک

مطابق تبصره 9 ماده 53 قانون مالیات­ های مستقیم وزارت­خانه­ ها، موسسات و شرکت­ های دولتی و دستگاه­ هایی که تمام یا قسمتی از بودجه آنها به وسیله دولت تامین می­شود، نهاد­های انقلاب اسلامی، شهرداری­ ها و موسسات وابسته به آنها و همچنین سایر اشخاص حقوقی مکلف­ اند مالیات موضوع این قانون را از مال­ الاجاره ­هایی که پرداخت می­ کنند کسر و تا پایان ماه بعد به اداره امور مالیاتی محل وقوع ملک پرداخت و رسید آن­را به موجر تسیلم نمایند. همچنین مطابق تبصره 11 ماده 53 قانون مذکور مالیات بر درآمد اجاره تنها به املاکی تعلق می‌گیرد که متراژی بیشتر از ۲۰۰ متر در شهرستان‌ها و بیشتر از ۱۵۰ متر در تهران داشته باشند. در مورد املاکی که با اثاثه یا ماشین آلات به اجاره واگذار می­گردد، درآمد ناشی از اجاره اثاثه و ماشین­ آلات نیز جزء درآمد ملک محسوب و مشمول مالیات می­ گردد.

مطابق ماده 54 قانون مالیات­ های مستقیم درآمد اجاره بر اساس قرارداد اعم از رسمی یا عادی مبنای تشخیص مالیات قرار می­ گیرد و در مواردی که قرارداد وجود نداشته باشد یا از ارائه آن خودداری گردد و یا مبلغ مندرج در آن کمتر از هشتاد درصد(80%) ارقام مندرج در جدول املاک مشابه تعیین و اعلام شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور باشد، میزان اجاره بها بر اساس جدول اجاره ملاک مشابه تعیین خواهد شد. همچنین در صورتی­ که مستاجر جزء مشمولین تبصره 9 ماده 53 این قانون باشد، اجاره پرداختی مستاجر ملاک تعیین درآمد مشمول مالیات اجاره خواهد بود.

2-مالیات بر درآمد نقل و انتقال املاک:

 مالیاتی که به خرید و فروش املاک مسکونی یا تجاری و یا تسلیم حق بهره برداری تعلق می گیرد، مالیات بر نقل و انتقال نامیده می شود. مطابق ماده 59 قانون مالیات­ های مستقیم نقل و انتقال قطعی املاک به مأخذ ارزش معاملاتی و به نرخ پنج درصد (5%) و همچنین انتقال حق واگذاری محل به مأخذ وجوه دریافتی مالک یا صاحب حق و به نرخ دو درصد (2%) در تاریخ انتقال از طرف مالکان عین یا صاحبان حق مشمول مالیات می ­باشد.

مطابق ماده 64 قانون مالیات­ های مستقیم تعیین ارزش معاملاتی املاک بر عهده کمیسیون تقویم املاک می­ باشد.کمیسیون مزبور موظف است ارزش معاملاتی موضوع این قانون را در سال اول معادل دو درصد (2%) میانگین قیمت­ های روز منطقه تعیین کند. این شاخص هر سال به میزان دو واحد درصد افزایش می­ یابد تا زمانی که ارزش معاملات هر منطقه به بیست درصد (20%) میانگین قیمت­های روز برسد.

عواملی چون قیمت ساختمان و زمین با توجه به مصالح به کار رفته، قدمت، تراکم، طریقه استفاده (مسکونی،تجاری،اداری، آموزی، خدماتی،….)، نوع مالکیت، موقعیت جغرافیایی،….. از ملاک­ های تعیین ارزش معاملاتی می ­باشند.

 

نتیجه­ گیری

با توجه به گستردگی قانون مالیات­ های مستقیم در بحث املاک، می­ بایست خریداران و فروشندگان و سازندگان املاک به عنوان مودیان مالیاتی به تمام زوایای قانون مالیات­ های مستقیم اشراف داشته باشند تا متحمل هزینه­ های اضافی از جمله جرائم مالیاتی نگردیده و در مقابل با بهره بردن از بستر­های قانونی، از سود مطلوبی نیز برخوردار گردند. 

اشتراک گذاری :

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط

مالیات املاک

مالیات املاک(قسمت اول)

  مینا محمدی نسب کارشناس ارشد حسابداری و مشاور رسمی مالیاتی   نوع مقاله: مروری- ترویجی نحوه ارائه مطلب: گردآوری(قانون مالیات های

دادرسی مالیاتی

فرآیند دادرسی مالیاتی

  مینا محمدی نسبکارشناس ارشد حسابداری و مشاور رسمی مالیاتی   چکیده دادرسی مالیاتی مجموعه فعالیت­ هایی است که مؤدیان مالیاتی

مالیات حقوق

مالیات حقوق

  مینا محمدی نسب کارشناس ارشد حسابداری و مشاور رسمی مالیاتی   چکیده مالیات یک نوع هزینه اجتماعی است که آحاد

close
Start typing to see posts you are looking for.
×
واتساپ
اینستاگرام
پشتیبانی آنلاین
0
    0
    سبد خرید شما
    سبد شما خالی استبازگشت به خرید
    Set your categories menu in Theme Settings -> Header -> Menu -> Mobile menu (categories)

    Shopping cart

    close
    Scroll To Top