آمادگی آزمون کارشناس رسمی دادگستری
با موسسه برتر همراهان کارنو

گرایش حسابداری و حسابرسی

گرایش امور مالیاتی

شما باید برای موفقیت در آزمون کارشناس رسمی دادگستری، هر چه سریعتر، تغییری اساسی و جدی در برنامه‌ریزی های خود ایجاد کنیدمطالعه فشرده در روزهای پایانی آزمون، به هیچ وجه، موجب کسب موفـقیت و دریافت نمره‌ای مناسب در این آزمون، برای شما نخواهد بود.

دیگر وقت آن رسیده که با یک برنامه ریزی دقیق و حساب شده، بتوانید به موفقیتی چشمگیر و بی‌نظیر در آزمون کارشناس رسمی دادگستری دست یابیدموسسه همراهان کارنو، با برگزاری کلاس‌های آمادگی آزمون کارشناس رسمی دادگستری، در بالاترین کیفیت و برترین اساتید کشور، قدم بزرگی برای کمک به جامعه علاقمندان به این حرفه و قبولی آنها در این آزمون مهم و سرنوشت ساز برداشته است.

 

آزمون کارشناس رسمی دادگستری چیست؟

آزمون کارشناس رسمی دادگستری هر ساله با نظارت؛ همکاری و هماهنگی سازمان سنجش و کانون کارشناسان رسمی دادگستری برگزار می شوددر هر دوره این آزمون، تعدادی محدود از کارشناسان را در رشته هایی خاص و با توجه به نیاز دادگاه ها و محاکم قضایی جذب می کنند.

آزمون کارشناس رسمی دادگستری در ۱۱ رشته دسته بندی می شود که عبارت است از:

۱امور مالی

۲فنون هنری

۳صنعت و فن

۴ایمنی و حوادث

۵منابع آب و معادن

۶امور وسایل نقلیه

۷امور پزشکی و غذایی

۸ارزشیابی اموال منقول

۹کشاورزی و منابع طبیعی

۱۰خدمات اداری و عمومی

۱۱راه و ساختمان و نقشه برداری

 

کارشناس رسمی دادگستری چیست؟

قاضی برای قضاوت و رسیدگی به یک پرونده و صدور رای عادلانه و درست باید تسلط بالایی بر علم حقوق داشته باشداز آنجا که یک قاضی طبیعتا نمی تواند به غیر از علم حقوق، در تمام جوانب و موضوعات مختلف نیز، تخصص و علم کافی داشته باشد؛ بنابراین، برای رسیدگی به یک سری اختلافات و اشکالات وارده، به راهنمایی فردی متخصص، دانا و معتبر نیاز خواهد داشتنظر این فرد برای کشف حقیقت پرونده و صدور رای نهایی، کمک بسیاری به قاضی خواهد نمودبه عبارتی دیگر، این فرد، به دلیل تخصص؛ تحصیلات یا تجربه خود در یک موضوع؛ به اندازه‌ای مهارت و آگاهی دارد که نظر او ملاک و معیاری برای صدور رای قرار خواهد گرفت.

به عنوان مثال، هنگام ارزش‌گذاری یکی از انواع مختلف مال، قاضی مربوطه، از کارشناس رسمی دادگستری درخواست می کند این کار را انجام دهدارجاع امور به کارشناس، یکی از ادله اثبات دعوی است که یا به درخواست خود قاضی یا به درخواست طرفین دعوی از آن استفاده می شود.

وظایف کارشناس رسمی دادگستری چیست؟

وظایف کارشناسان رسمی دادگستری عبارت است از:

  1. اولین و مهمترین وظیفه این فرد، حفظ اسرار و موضوعاتی است که در هنگام انجام امور مختلف از آنها مطلع می شوداین افراد، در صورت فاش نمودن این اسرار و موضوعات مهم، علاوه بر کیفر انتظامی به مدت شش ماه تا دو سال به حبس تادیبی محکوم خواهند شد؛

  2. این شخص، از دریافت هرگونه وجه یا مال از سوی اشخاص مختلف و مرتبط با پرونده یا اشخاص ذینفع، منع شده استدر صورت انجام تخلف و تعدی از این قانون، کارشناس به عنوان رشوه گیرنده برابر قانون، محکوم خواهد شد.

  3. کارشناسان دادگستری، باید در نگارش گزارش های خود، ادب و شئونات عرفی؛ اخلاقی و اسلامی را رعایت نمایند؛

  4. لازم است کارشناسان دادگستری دفاتر منظمی داشته باشند تا نامه هایی ارجاع شده به خود را، در این دفاتر بایگانی و جمع آوری نمایند؛

  5. این نوع کارشناس، باید حتما در زمان‌ها و مکان‌هایی که مقام صلاحیت دار، جلسه دادرسی یا هر نوع جلسه دیگر را مقرر و تعیین نموده است، حاضر شودمگر اینکه عذر موجهی داشته باشد؛

  6. کارشناس دادگستری، به پرونده های ارجاعی از سوی مقامات ذی صلاح، رسیدگی کرده و نظرات تخصصی خود را به قاضی و دادگاه اعلام می کند.

انواع کارشناس دادگستری

  • کارشناس رسمی دادگستری

کارشناسان رسمی دادگستری، نه تنها مهارت و تخصص بالایی در موضوعات مختلف دارند، بلکه می توانند در آزمون کارشناس رسمی دادگستری نیز شرکت نموده و پروانه کارشناسی اخذ نمایند.

  • کارشناس غیر رسمی دادگستری

کارشناسان غیر رسمی دادگستری، نیز مهارت و تبحر بالایی در موضوعات مختلف دارند، اما فاقد پروانه کارشناسی می باشندبر اساس ماده ۲۹ قانون کارشناسان رسمی مصوب ۲۳ بهمن ۱۳۱۷، در مواقعی که کارشناس رسمی به هر علت، حضور نداشته باشد، دادگاه ها یا مقامات صاحیت دار، می توانند از بین افراد خبره ای که شغل و حرفه و دانش لازم در آن رشته را داشته باشند، کارشناسان غیر رسمی را برای انجام و تخمین کارشناسی انتخاب کنند

انواع کارشناس دادگستری

چگونه در آزمون کارشناس رسمی دادگستری قبول شویم؟

برای سنجش و انتخاب افراد متقاضی و علاقمند به این شغل، هر سال، آزمونی به نام آزمون کارشناس رسمی دادگستری برگزار می شودمتقاضیان برای ثبت نام در این آزمون باید دارای مدرک کارشناسی و حداقل پنج سال سابقه کار مرتبط باشند.

موسسه همراهان کارنو یکی از موسساتی است که در جهت ایجاد آمادگی شرکت در این آزمون و اخذ پروانه کارشناسی، به افراد متقاضی و علاقمند، کمک بسیاری می نمایددر صورتی که به دنبال قبولی در این حرفه تخصصی هستید، می توانید با اطمینان خاطر از اساتید متخصص و مجرب موسسه همراهان کارنو کمک گرفته و به راحتی، پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.

کارشناس رسمی دادگستری؛ یک شغل نیست بلکه یک تخصص است!

کارشناس دادگستری برخلاف تصور عموم، یک شغل محسوب نمی شوداین کار یک تخصص؛ مهارت و یا حرفه‌ایست که هر فردی می تواند در کنار شغل اصلی خود که در آن مهارت دارد، به این کار نیز بپردازددر واقع، می تواند از تخصص و آگاهی خود در حرفه اصلی که در آن مشغول به کار است، بهره برده و به یک کارشناس رسمی تبدیل شود.

کارشناس رسمی دادگستری؛ یک شغل نیست بلکه یک تخصص است!

میزان حقوق یک کارشناس رسمی دادگستری چقدر است؟

حق الزحمه یا همان دستمزد یک کارشناس دادگستری براساس قانون تعرفه پرداخت خواهد شدبه این صورت که قاضی (بازپرسپس از ارجاع پرونده مربوطه به کارشناس خبره دادگستری، دستمزد این شخص را نیز طبق تعرفه مشخص و اعلام می کندکارشناس، پس از پایان کار خود و ارایه نظر کارشناسی، دستمزد خود را دریافت خواهد نمودالبته، این دستمزد، جزء هزینه های دادرسی است که باید به وسیله طرفین دعوا پرداخت شود نه قاضی و دادگاهبنابراین، حقوق یک کارشناس دادگستری، مبلغی جدا از درآمد حرفه اصلی او می باشد. به همین جهت، به عنوان درآمد جانبی و پاره وقت، برای کارشناسان و افراد خبره بسیار مناسب بوده و اغلب، مورد توجه قرار می گیرد.

منابع:

https://www.exp-co.com/en.html

http://www.academyofexperts.org/guidance/users-experts/what-an-expert-witness

https://en.wikipedia.org/wiki/Expert_witness

آمادگی آزمون کارشناس رسمی دادگستری با موسسه برتر همراهان کارنو
آزمون کارشناس رسمی دادگستری چیست؟
آزمون کارشناس رسمی دادگستری چیست؟
کارشناس رسمی دادگستری چیست؟
انواع کارشناس رسمی دادگستری
کارشناس رسمی دادگستری؛ یک شغل نیست بلکه یک تخصص است!