کارِنو؛ راه نوین حرفه‌ای شدن شما

کارِنو؛ راه نوین حرفه‌ای شدن شما

فرآیند دادرسی مالیاتی

ــــــــــــــــــــــــ . ــــــــــــــــــــــــ

 

مینا محمدی نسب
کارشناس ارشد حسابداری و مشاور رسمی مالیاتی
 
 

چکیده

دادرسی مالیاتی مجموعه فعالیت­ هایی است که مؤدیان مالیاتی برای دریافت حق خود از سازمان امور مالیاتی انجام می­ دهند. مراحل دادرسی مالیاتی فرآیند­های مخصوص به خود را دارد که آشنایی با آنها می­ تواند کمک بزرگی به پرداخت­ کنندگان مالیات باشد که به مالیات تعلق گرفته معترض هستند. هدف از دادرسی مالیاتی، کاهش مالیات ابلاغ شده به صاحبان کسب و­کارها می­باشد. در این مقاله به تشریح مراحل دادرسی مالیاتی می­پردازیم.

 

متن اصلی

فرآیند دادرسی مراحلی دارد که برای قانونمندکردن داد­رسی مالیاتی تعیین شده است. در این مراحل ممکن است مشکل پرونده مؤدی حل شود یا ممکن است تا پایان این مراحل ارجاع گردد.

1- مرحله اول داد­رسی مالیاتی: رئیس اداره امور مالیاتی مربوطه

اولین مرجع رسیدگی به شکایت مؤدیان مالیاتی که به صورت درون­ سازمانی است، حل اختلاف میان مؤدی با رئیس سازمان امور مالیاتی می­ باشد. مطابق ماده 238 قانون مالیات ­های مستقیم در مواردی که برگ تشخیص مالیات صادر و به مؤدی ابلاغ می­شود، چنانچه وی نسبت به آن معترض باشد می­ تواند ظرف 30 روز از تاریخ ابلاغ، شخصاً یا به وسیله وکیل خود به اداره امور مالیاتی مراجعه نماید و با ارائه دلایل و اسناد و مدارک، کتباً تقاضای رسیدگی مجدد نماید. اداره امور مالیاتی هم تا 45 روز (به موجب ماده 48 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400/03/02) پس از مراجعه مؤدی زمان دارد که به اعتراض وارده از سوی وی رسیدگی نماید. اگر پس از رسیدگی به پرونده مالیاتی، اداره امور مالیاتی با مؤدی به توافق رسید، مراتب را در ظهر برگ تشخیص ثبت کرده و پس از امضای رئیس اداره امور مالیاتی، پرونده به پایان می­رسد. اگر اختلاف مؤدی با اداره امور مالیاتی در این مرحله حل و فصل نگردد، پرونده به هیأت حل­ اختلاف مالیاتی بدوی ارجاع داده می­شود.

2- مرحله دوم دادرسی مالیاتی: هیأت­ های حل­ اختلاف مالیاتی

در صورت عدم توافق مؤدی با رئیس سازمان امور مالیاتی، پرونده به هیأت حل­ اختلاف مالیاتی ارجاع می­گردد. این هیأت مطابق بند 3 ماده 244 قانون مالیات­ های مستقیم، متشکل از قاضی، نماینده سازمان امور­مالیاتی و نماینده اتحادیه، صنف، یا تشکل­ های حرفه ­ای به نمایندگی از مؤدی می­ باشد. پرونده مالیاتی به همراه مدارک و مستندات مربوطه در هیأت حل­ اختلاف مالیاتی بررسی شده و بر اساس آن رأی صادر می­ گردد. دادرسی مالیاتی بسیاری از پرونده ­های مالیاتی در همین مرحله به اتمام می ­رسد. در صورتی­که مؤدی به رأی صادره از سوی هیأت تمکین کند، برگ قطعی صادر ­شده از سوی هیأت، ملاک پرداخت مالیات خواهد بود؛ ولی اگر مؤدی نسبت به رأی صادره از سوی هیأت اعتراض داشته باشد دو ماه بعد از صدور رأی می ­تواند شکایت خود را به شورای عالی مالیاتی ارجاع دهد. اداره امور مالیاتی هم در صورتی ­که به رأی صادره اعتراض داشته باشد همچون مؤدی می ­تواند شکایت خود را به شورای عالی مالیاتی ارجاع دهد.

دادرسی مالیاتی

3- مرحله سوم دادرسی مالیاتی: شورای عالی مالیاتی

مؤدی یا اداره امور مالیاتی می­ توانند ظرف دوماه (به موجب ماده 51 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400/03/02) از تاریخ ابلاغ رأی قطعی هیأت حل اختلاف مالیاتی، به استناد عدم رعایت قوانین و مقررات موضوعه یا نقص رسیدگی با اعلام دلایل کافی به شورای عالی مالیاتی شکایت و نقض رأی و تجدید رسیدگی را درخواست نماید. شورای عالی مالیاتی موظف است صرفأ رأی را از لحاظ تشریفات و کامل بودن رسیدگی‌های قانونی بررسی نماید. درصورتی‌که رأی هیأت حل اختلاف مالیاتی از سوی این شورا رد شود، پرونده به اداره امور مالیاتی بازگشته و مجدداً در یک هیأت حل­ اختلاف دیگر مورد بررسی قرار می‌گیرد. درعین‌حال اگر همین رأی از سوی شورای عالی مالیاتی تأیید شود، مؤدی می‌تواند شکایت خود را به مرحله دیگر چرخه دادرسی مالیاتی، یعنی هیأت سه نفری وزارت امور اقتصادی و دارایی ارجاع دهد.

4- مرحله چهارم دادرسی مالیاتی: هیأت سه نفره وزارت امور اقتصادی و دارایی

 به ندرت پیش می‌آیدکه دادرسی مالیاتی پرونده‌ای تا این مرحله در قانون ادامه پیدا کند.  با این وجود، هیأت سه نفره در این مرحله توسط شخص وزیر­ امور اقتصادی و دارایی تعیین می‌شود که بار دیگر هر آنچه در طول سه مرحله قبل اتفاق افتاده را به همراه اعتراض مؤدی به شرط غیرعادلانه بودن مالیات و غیرقابل طرح ­بودن در سایر مراجع مالیاتی بررسی می‌کنند. در ادامه، رأی این مرجع صادر می‌شود و درصورتی که توسط مؤدی مورد تأیید قرار نگیرد، مؤدی می‌تواند برای آخرین بار اعتراض خود­ را به دیوان عدالت اداری منتقل نماید.

5- مرحله پنجم دادرسی مالیاتی: دیوان عدالت اداری

دیوان عدالت اداری آخرین و بالاترین مرجع رسیدگی‌کننده به اعتراضات مالیاتی است. بعد از صدور رأی هیأت سه نفره وزارت امور­ اقتصادی ­­و ­دارایی، اشخاص داخل کشور ظرف سه­ ماه از تاریخ ابلاغ رأی قطعی و اشخاص مقیم خارج از کشور ظرف شش ­ماه از تاریخ ابلاغ رأی قطعی فرصت دارند تا شکایت خود را به دیوان عدالت اداری ببرند. در این مرجع نیز رسیدگی به پرونده مالیاتی مؤدی مطابق با قوانین صورت می‌گیرد و در نهایت رأی قطعی صادر می‌شود. هر رأیی­ که در این مرحله توسط دیوان عدالت اداری به تصویب برسد، لازم‌الاجرا خواهد بود.

 

نتیجه­ گیری

 دادرسی مالیاتی با هدف رفع اختلاف میان پرداخت­ کنندگان مالیات و سازمان امور مالیاتی و نیز برای­ کاهش مالیات ابلاغ شده به صاحبان کسب وکار تدارک دیده شده است. در چرخه دادرسی مالیاتی علاوه بر عملکرد سازمان­ امور ­مالیاتی، نوع دفاع مؤدی از پرونده مالیاتی، بسیار تعیین­ کننده خواهد بود. اگر مؤدی به قوانین مالیاتی و فرآیند­ دادرسی مالیاتی اشراف داشته باشد و قادر باشد با استناد به قوانین و تبصره­ های مالیاتی از پرونده خود دفاع کند، فرآیند رسیدگی و مراحل دادرسی مالیاتی خیلی زود به نتیجه رسیده و پرونده مختومه می­ گردد.

اشتراک گذاری :

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط

مالیات املاک

مالیات املاک(قسمت اول)

  مینا محمدی نسب کارشناس ارشد حسابداری و مشاور رسمی مالیاتی   نوع مقاله: مروری- ترویجی نحوه ارائه مطلب: گردآوری(قانون مالیات های

دادرسی مالیاتی

فرآیند دادرسی مالیاتی

  مینا محمدی نسبکارشناس ارشد حسابداری و مشاور رسمی مالیاتی   چکیده دادرسی مالیاتی مجموعه فعالیت­ هایی است که مؤدیان مالیاتی

مالیات حقوق

مالیات حقوق

  مینا محمدی نسب کارشناس ارشد حسابداری و مشاور رسمی مالیاتی   چکیده مالیات یک نوع هزینه اجتماعی است که آحاد

close
Start typing to see posts you are looking for.
×
واتساپ
اینستاگرام
پشتیبانی آنلاین
0
    0
    سبد خرید شما
    سبد شما خالی استبازگشت به خرید
    Set your categories menu in Theme Settings -> Header -> Menu -> Mobile menu (categories)

    Shopping cart

    close
    Scroll To Top